Witam wszystkich
Mam na imię Marcin i jakiś rok temu "poznałem", że istnieje taki model Fiata jak X1/9.
Obecnie jeżdżę Fiatem Uno, ale moim marzeniem zawsze było posiadanie jakiegoś unikalnego starego samochodu, dlatego myślałem nad garbusem - jest dosyć łatwo dostępny (jeżeli chodzi o cenę), a i z częściami nie jest źle. Był moim priorytetem na przyszłość do czasu poznania X1/9. Swą sylwetką, a szczególnie dachem typu targa urzekł mnie całkowicie
Nie wierzę, że w ciągu najbliższego roku uda mi się to marzenie zrealizować, szczególnie ze względów finansowych (ceny X1/9 to kilkanaście tysięcy zł, a jestem młodą osobą zarabiającą nie za dużo), ale kto wie
Mój apetyt zwiększyła możliwość obejrzenia tych cudeńków na żywo. W tym roku w Sosnowcu odbył się zlot starych samochodów, pojawiły się również X1/9, możliwe że klubowiczów
Jednakże moje poszukiwania informacji na temat tego modelu nie usatysfakcjonowały mnie, w internecie niewiele jest na ten temat. Dlatego zwracam się z prośbą o przekierowanie mnie na strony zawierające jakieś szczegółowe informacje dotyczące modelu. Wiem, że w latach 1972-1982 był produkowany przez fiata, a w okresie 1982-1989 przez Bertona, jednak to nie daje mi poglądu do jakiego roku szukać modelu, aby miał zderzaki przednie "częściowe", a nie parapet z migaczykami, ponieważ z parapetami mi się nie podoba. Jak jest ze skrzynią biegów? Czy wersja z silnikiem 1.3 nie posiadała w ogóle skrzyni 5-cio biegowej? Ponoć 5 biegowa skrzynia była montowana tylko po 1978 r. w wersji silnikowej 1.5. Ale szczególnie chodzi mi o dostępność części i ich ceny. Wiem że część podzespołów pochodzi ze starszych modeli fiata jak 127, 128, 124, 131, ale jak z blacharką? Po doświadczeniach z UNO wiem że blacha po 12 latach jest kiepska, a jak w X1/9? Chyba nie był ocynkowany, wiec spodziewam się inwazji rdzy.
Ogólnie jestem otwarty na wszelkie informacje dotyczące tego modelu, opinie odnośnie użytkowania i problemów związanych z użytkowaniem. Czy ciężko o części, na co zwrócić podczas zakupu? Wszelkie strony internetowe z informacjami dotyczącymi tego modelu (mogą być w języku angielskim, nie jestem jakoś super biegły ale coś niecoś przeczytam). A i jeszcze jedna kwestia- sprowadzenie z zagranicy. Czasami widuję oferty np na angielskim ebayu, czy ciężko jest z rejestracją takiego pojazdu, formalnościami itd?
Proszę o wszelką pomoc
Offline
Cześć Marcin,
Jak będziesz miał czas aby pogrzebać w różnych wątkach na naszym forum, to znajdziesz odpowiedzi na większość pytań. Miłej lektury.
W telegraficznym skrócie: małe zderzaki = 1.3 + cztery biegi, chyba, że ktoś coś pozmieniał we własnym zakresie. Akcesoria typu klocki, filtry tanie i łatwo dostępne. Części mechaniczne w większości dostępne, zaś części blacharskie pojawiają się ale kosztują coraz więcej. Niektóre panele są ciągle/znowu produkowane. Przy zakupie najważniejszy jest stan nadwozia, bo rdza potrafi być problemem, jak w większości aut z tego okresu. Powodzenia!
Pozdrawiam,
Lechu
Offline
Witaj Marcinie.
Cieszymy się,ze chcesz dołączyć do Naszego grona pozytywnie zakręconych posiadaczy Fiata x1/9.
Lechu naświetlił Ci juz w skrócie jak sie maja sprawy.
Interesuje Cie wersja z małymi zderzakami,jest to model "A' produkowany od początku czyli 72r do 78r . W 78r wprowadzono do produkcji model "B' .Czyli z roku 78 mozesz znaleść i modele "A" i "B"
Model "A" jak Lechu napisał charakteryzuje sie oprócz małych zderzaków innym kokpitem,fotelami i inną klapą silnika i samym silnikiem 1.3 z 4-biegowa skrzynią,silnik zasilany gaznikiem.
Auto sprowadzone z Wysp Brytyjskich,czyli z kierownica nie po tej stronie co u nas nie zarejestrujesz w normalny sposób ,czyli na białe blachy.Musisz wynająć rzeczoznawcę,który zrobi opinie o zabytkowych charakterze samochodu i tzw "biała kartę " to składasz wraz z wnioskiem o wpis do rejestru zabytków u wojewódzkiego konserwatora zabytków, potem przegląd bezterminowy i rejestrujesz auto na zabytek czyli "żółte" blachy.
Jak sie jezdzi po naszych drogach z kierownica po prawej stronie zapytaj Lecha albo Ola.
Jak masz jeszcze jakieś pytania ,to wal śmiało,bo nudno cos ostatnio na tym forum.
Offline
Troszkę przeglądałem forum, nieco się dowiedziałem, myślę że teraz w okresie świątecznym będę miał więcej czasu. Czasami informacje które znajdowałem były niespójne, dlatego chciałem się czegoś dowiedzieć "u źródła"
Właśnie najbardziej obawiam się blacharki w X1/9, jak już wspominałem posiadam UNO i tam po 12 latach, pomimo że przez 10 był garażowany rdza wychodzi sama z siebie. Bez tragedii, ale ciągle coś trzeba poprawiać. Mechanicznie nie wiadomo na co się trafi. Czytałem relację ze zlotu (szkoda że o nim nie wiedziałem do DG mam bliziutko) i nawet tam niektóre fiaciki się psuły ;-)
Czasami właśnie widać X-sy np na ebayu ale sprowadzić takie cudo to nie jest łatwo-sporo do załatwiania, a i jeszcze koszt transporty dochodzi. Na forum uno, gdzie się udzielam, chłopak sprzedał uno turbo (rzadki model, ale buda zaczynała zostawać za resztą auta) i sprowadził lancera IV z kierownicą po prawej stronie. Wiem właśnie, że miał problem z jego rejestracją i do teraz jeździ na angielskich numerach, a w Polsce nie widnieje w ewidencji.
Cóż, będę zbierał informację (i fundusze) a może coś z tego wyjdzie.
p.s organizacji zlotu można tylko pozazdrościć-świetny
Offline
Przyszłoroczny zlot będzie w okolicach Krakowa,wiec zapraszamy.
PS.
Tez mam Uno -Turbo mk1 i czeka na remont
A gdzie mieszkasz? ,jesli niedaleko Gliwic,to zapraszam na kawę i oględziny.Dowiesz się moze co nieco wiecej na temat Xsa.
Ostatnio edytowany przez herBERT (2013-12-23 12:37:48)
Offline
Cześć Marcin. Ten brązowy, którego wkleiłeś na zdjęciach to akurat moja sztuka:) Zabawę ze starszymi autami też zacząłem od Uno Turbo mk1(właśnie robiony remont silnika), a teraz przyszła kolej na X1/9.
Offline
ja tylko wrzucę swoje trzy grosze na temat rejestracji samochodów z kierownicą po prawej stronie. Otóż z początkiem roku 2013 miało się to zmienić i miała być taka mozliwośc ale potem doszedł do głosu resort finansów i pomysł zarzucono. Nastepnie sprawa trafiła do któregośtam europejskiego urzedu i tenże nie dalej jak miesiąc temu wydał orzeczenie w tej sprawie wspólnie z identyczną sprawą przeciwko Litwie. W skrócie działanie naszego kraju jak i Litwy uznano za nieprawidłowe. Teoretycznie daje to jakąś nadzieję na to, że jednak prawo zostanie zmienione w tym zakresie. Pytaniwe tylko jakie przeszkody wymyślą nasi dzielni politycy.
Ostatnio edytowany przez rusala (2013-12-23 16:07:33)
Offline
mw525 zatem musieliśmy się spotkać :-) tym bardziej że później włączyłem się w kolumnę, która jechała pod Fashion House Po drodze widziałem właśnie jak kierowca czerwonego X korzystając z korku jaki się utworzył w nie więcej niż 15 sekund zdemontował dach
Jestem z Sosnowca, więc może kiedyś się uda
Offline
7.stycznia 1973 roku w tygodniku Motor była pierwsza wzmianka o Fiacie X1/9.
Offline
Nie będę zakładał osobnych tematów na moje kolejne pytania więc się podepnę pod ten
Ile mniej-więcej daliście za swojego X-a i dalszy koszt doprowadzenia go do dobrego stanu? Przeglądając chociażby tematy o waszych X-ach z prac remontowych itd, to doszedłem do wniosku, że bez 15-20 tys. i minimum roku czasu to nie ma się co zabierać za renowację
Znalazłem również ogłoszenie o sprzedaży Xa, warto zerknąć
http://tablica.pl/oferta/x1-9-bertone-a … 3QrFp.html
czy to przypadkiem nie jest kogoś z klubowiczów?
Jeszcze jedna kwestia-jeżeli zdemontuje się te parapety, to pod spodem wygląda tak jak wersja A i można bez problemu zamontować zderzaki od wersji A? Czy pozostaną dziury nie do zamaskowania?
Ostatnio edytowany przez Borsucjusz (2014-01-15 19:57:45)
Offline
Twoja kalkulacja jest prawidłowa.Wszystko jeszcze zależy w jakim stanie kupisz auto i do jakiego stanu chcesz go doprowadzić,to może kosztować nawet jeszcze więcej.
Wymiana zderzaków nie jest taka prosta.o ile z tylnymi zderzakami można sobie poradzić dosyc prosto o tyle z przednimi jest to juz bardziej skomplikowane.
Co prawda mozna w prosty sposób zderzaki przednie z wersji A zamontować do B przykręcając je do przedniej części nadwozia jednak prawidłowo powinne być przykręcone do podłuznic a to juz jest problem.Musisz zmienic również atrapę na wersję A i dorobić metalowy przedni spojler
Ten niebieski anglik jest rzeczywiście naszego klubowicza
Offline
Dziwne, że z niego rezygnuje, skoro jest w nie najgorszym stanie, a obecnie kupić X-a jest dosyć trudno. Ma zaznaczone, że pojazd bez prawa do rejestracji (sądzę, że ze względu na prawostronną kierownicę), czy to oznacza że do czasu uzyskania żółtych blach nie będę się mógł nim poruszać? Czy można nim jeździć, bo przecież gdzieś w Anglii musi być nadal zarejestrowany-tak mówił mój znajomy, który sprowadzał Lancera z kierownicą po prawej stronie.
Offline
On ma Xsa w super stanie ,ten jest jego drugim.W tej chwili nie zarejestrujesz go na białe ,tylko wchodzą w grę żółte.a w anglii jest zapewne już wyrejestrowany,wiec nie możesz nim jeżdzić bo nie masz tym samym ubezpieczenia.Koszt rejestracji na żółte to ok 1000zł wiec nie jest to jakaś ogromna suma.
Offline
Reaktywuje temat
Znalazłem taka publikację na temat Fiata x1/9.Można poczytać ,choć nic nowego czego już nie wiedzielibyśmy nie dowiemy się.
Przyjemnej lektury
http://www.klasyczny.com/mala-zabawka-d … -fiat-x19/
Offline
Ble, ble ble.. niby szczegóły, ale chaotycznie. W sumie tylko trochę fajnych zdjęć. Ale teraz takie czasy.
Offline