Hej,
w weekend bede wymienial pompe wody. Nie jest taka droga, nowka kosztuje 32 EUR, kupowac do niej tez nowa obudowe? Jak z uszczelkami? Moge zrobic je sam czy lepiej kupic zestaw uszczelek? Duzy problem z wydarciem pompy z auta?
Offline
Żeby nie mnożyć wątków podepnę się pod istniejący już na ten temat.
Przybrałem się do wymiany pompy wodnej i stwierdziłem, że ta zamontowana w moim X-sie:
różni się od tej, którą dostałem:
Nowa pompa ma po lewej stronie wyjście na jakąś rurkę, która u mnie nie występuje. Taka rurka jest także widoczna na zdjęciu w Haynesie. Prawdopodobnie jest to pompa od 1300. Będę później jechał do pracy, to zajadę do garażu ze starszym X-sem i sprawdzę jak to wygląda we wcześniejszym 1500. Sprzedawca zapewniał, że ta pompa pasuje do wszystkich X1/9.
W związku z powyższym mam kilka pytań do kolegów z większą wiedzą i doświadczeniem warsztatowym:
1. Czy mogę wymontować samą nową pompę z obudowy i zamontować do starej obudowy? W aucie siedzi oryginalna pompa fiatowska, a ja mam wyprodukowaną prawdopodobnie przez angielską firmę Sheepbridge Engineering. Jest to tzw. nowa pompa ze starych zapasów.
2. Czy musi być sprawdzone pasowanie między wirnikiem pompy i obudową w przypadku wymiany samej pompy bez obudowy, czy też dotyczy to tylko sytuacji, gdy regenerujemy stary wirnik?
3. Czy lepiej zrobić zaślepkę w nowej obudowie i zamontować razem z nową obudową?
4. Czy też kupić odpowiednią pompę?
5. Do czego jest podłączona ta rurka w starszych X-sach?
Z góry dziękuję za pomoc.
Offline
Lechu ,ta rurka jest to wyjście do nagrzewnicy.Ty w swoim Xsie prawdopodobnie taka rurke bedziesz miał na tej metalowej rurze która podłaczona jest od czoła do pompy wody ,taka dosyc gruba do niej podłaczony jest wąż od chłodzenia .Z tej rury prawdopodobnie wychodzi w bok taka ciensza rura do ogrzewania.
Jesli obudowe pompy masz dobra i przez ta awarie wirnik pompy niczego w srodku nie uszkodził,to wymien tylko te część z wirnikiem,inaczej musiałbys zaślepic wyjscie na nagrzewnicę.
Offline
Lechu, w nowej pompie jak już wspomniał Herbert, jest wyjście na nagrzewnicę, czyli jak to było we wcześniejszych konstrukcjach Fiata i Zastavie, można to zaślepić i będzie ok. Można również przełożyć tylko pompę do starej obudowy ( tak zresztą się zawsze robiło ) ale bardzo istotne jest spasowanie czyli szczelina pomiędzy wirnikiem pompy a obudową. Szczelinę i tak sprawdza się gdy cała pompa wraz z obudową jest wymontowana. Można ewentualnie porównać obie pompy i stwierdzić czy wirniki są w jednakowej odległości. Miałem jedną nową pompę gdzie szczelina wynosiła 4mm! czyli wodę tylko mieszała.
Sprawdź też czy wirnik się nie rozleciął i nie narobił bałaganu w obudowie.
Wtedy jedynym rozwiązaniem będzie wymiana całej pompy i zaślepienie otworów pod króciec.
Później napiszę jaka szczelina ma być.
Offline
Dzięki za informacje. Bardzo się przydały i rozjaśniły mi sytuację. Nigdy do tej pory nie miałem problemów z pompą wodną w żadnym aucie. Skoro i tak muszę odkręcić obudowę, to chciałbym wymienić całość. Może będę miał na jutro właściwą pompę, a jak nie to będę kombinował z tym co mam.
Pozdrawiam
Ostatnio edytowany przez Lechu (2015-06-10 13:41:01)
Offline
Jakby nie było żadnego wyjścia do nagrzewnicy to byłby problem. Przy nadmiarze zawsze można zrobić korek, zaślepkę czy jeszcze coś.
Offline
Z nadmiarem zawsze można sobie jakoś poradzić
Zrób z grubszej blachy zaślepke ,podłóż uszczelke i gitara
Offline
Dziękuję za pomoc. Mój X już jeździ. Dziś nawet spotkał się z kilkoma innymi na zlocie aut włoskich, gdzieś na pasie startowym dawnego lotniska.
Pozdrawiam
Offline