moze rzeczywiscie tak jak sugerował ant_eater warto rozpoczac całkiem nowy watek poswiecony wersja Fiata X1/9
kazdy kto bedzie miał jakies ciekawe wiesci wtym temacie albo zdjecia bedzie mógł to tu zaprezentowac.
Na poczatek wypowiem sie co wiem o wersji SPECIAL
Niedawno dopiero dowiedziałem sie ze istnieje wersja SPECIAL i ze ja mam własnie taka wersje.
Uswiadomił mnie o tym Michał który własnie robi replike wersji PROTOTIPO i od niego wiem czym ta wersja sie wyrózniała a minowicie.
- rok produkcji 77-78
- kolor nadwozia ,produkowane były w trzech wersjach kolorystycznych
orange metalic (kod 190)
green metalic ( kod 390 )
blue metalic ( kod 447)
- tapicerka siedzen w paski kolorystycznie dopasowana do koloru nadwozia
- cromowana listwa na krawedzi tylnego zderzaka ,albo cała chromowana obwódka wokół tylnych lamp tego nie jestem pewien
- halogeny pod przednimi zderzakami
- dodatkowy spojler z przodu
- czarna okragła gałka na dzwigni zmiany biegów
- mieszek na drazku zmiany biegów ze skayu
- kalkomania po bokach nadwozia ala klatka filmowa
- na prawym nadkolu naklejka z numerem
- inne wskazniki (te nieładne )
- felgi trójramienne 5"
I jeszcze link do stronki ze specialami
http://www.x1-9ownersclub.org.uk/index. … 300special
Tyle wiem ja na temat speciala jesli ktos ma inne informacje to prosze napisac albo mnie poprawic.
Jeszcze pare zdjec.
Offline
Mój X też miał pierwotnie kolor zielony metalic, felgi alu 5", czarną gałkę i mieszek ze skaju, zieloną wykładzinę.
Pewnie też był "special". W tych latach wyszło ich najwięcej więc to pewnie żaden rarytas.
Offline
Ale special to special Moj 124 tez byl w limitowanej edycji 1000 sztuk - kolor szampanski metallic, plakietka z nr, brazowo-bezowe wnetrze i troche innych bajerow. Teraz zaluje, ze nie robilem pod oryginal - tak, jak byc powinno.
Offline
Tu znalazłem pełna palete kolorów:
http://members.aol.com/clubx19france/couleurs.htm
Cos ten 390 wydaje sie za ostry
Offline
Witam wszystkich kolegów. Spotkałem x-sa, który miał klapę silnika płaską metalową, a większość jak wynika z różnych zdjęć ma wypukłą żebrowaną i wyglądającą na plastykową. Czy któryś z was jest w stanie mi to objaśnić? Ponadto, czy numer nadwozia może być tłoczony na prawym kielichu? Większość występuje na podszybiu nad akumulatorem. Ciekawostka, prawda? Za ewentualne wyjaśnienia tych dotyczące mych pytań z góry dziękuję. Pozdrawiam i czekam z niecierpliwością.
Offline
henio - 1300 mialy mniejsza klape, 1500 wieksza. Ale obie wersje byly zebrowane. To chyba jakas radosna tworczosc w takim razie
Offline
Henio ,I seria czyli do roku78miały płaska mniejsza klape silnika i po bokach tej klapy plastykowe osłonki , II seria czyli po 78 miały klapec wyzsza i szersza klapa pokrywała całą komore silnika i nie było juz tych plastyków,ale obie były metalowe zebrowane.
Jesli chodzi o numer nadwozia to pewnie kielich był zmieniany ze 128 albo zastava
bo nie spotkałem sie z nimerem na kielichu w Xsie ,ale moge sie mylic!!
Offline
Witam forumowiczki i forumowiczów. Od razu napiszę, że ani nie posiadam X, ani nie planuję zakupu. Chciałbym jednak wykonać model w skali. Przeglądając internet w poszukiwaniu dokumentacji znalazłem sporo materiałów, ale jednego mi brakuje - nie bardzo wiem, czym różnią się poszczególne serie. Z tego, co wyczytałem, Seria A ma niższą i węższą pokrywę silnika i małe zderzaki. Seria A w USA ma duże zderzaki. Seria B różni się pokrywą, ale co ze zderzakami? I kratką za wydechem? W Serii A są owalne wycięcia, a w B żaluzja? Czy zawsze? I czy jest jakiś sposób, żeby na zdjęciu jednoznacznie określić, który jest który? Z góry dziękuję za odpowiedzi.
Offline
Witam,
Tak pobieżnie: wersja A w Europie miała małe zderzaki, a w USA duże w kształcie ramy. Wersja B miała duże zderzaki, przypominające parapety i wyższą pokrywę silnika na wszystkich rynkach. Do tego dochodzą różne drobne zmiany (np. lusterka), zależne od roku produkcji. Były też serie specjalne. Może wybierz sobie jakieś zdjęcie Xsa, który Ci się podoba i chciałbyś go odwzorować w miniaturze, a wtedy powiemy Ci więcej o szczegółach.
Offline
Witam!
Na stronie niemieckiego klubu xsa jest to bardzo dobrze uczesane, jeżeli ktoś ma czas można przetłumaczyć.
http://www.x1-9.de/j36/index.php/typologie
Wynika że specjali było 21368. Produkowane były od kwietnia 76 do lipca 78. Mój ma nr. 71112 i zarejestrowany jest w listopadzie 77. czyli jest z samej końcówki specjali.
Kolorów Specjli było 4. Miedziany (pomarańczowy) met. 190 Zielony met. 390 Niebieski met. 470
Błękitny (jasnoniebieski) met. 447
Zastanawia mnie tylko że wersja Specjal jest podawana jako 73KM, (tak też występuje w katalogach części), W oryginalnym austriackim dowodzie mojego Xsa wraz z homologacją dla STER-FIAT jest 75 KM przy 6000 obr/min.
Ostatnio edytowany przez lukaa (2020-09-02 17:02:13)
Offline
@ Lechu
Dziękuję za odpowiedź. Czyli tak (zdjęcia z google do celów dyskusji):
to jest wersja A Euro:
https://www.gieldaklasykow.pl/wp-conten … 72x372.jpg
wersja A USA:
https://bezpiecznapodroz.org/wp-content … t_left.jpg
wersja B dla wszystkich:
https://a.allegroimg.com/s512/110a07/75 … dach-targa
Co do wersji: jeśli dobrze ogarnąłem temat, to w sieci można znaleźć schematy do wszystkich trzech serii i wszystkie te mam. Najbardziej podoba mi się ta Euro A, jakoś te, jak to określiłeś "parapety", do mnie nie przemawiają. A czy nadwozia po zdjęciu zderzaków są takie same, czy w wersji A ten "spojlerek" pod przednim zderzakiem to element stały?
Tej strony po niemiecku nie widziałem, odpalam tłumacz google i zaraz spróbuję to poczytać, dzięki.
Jak będzie zainteresowanie, to może spróbuję tu założyć wątek z budowy Fiata w miniaturze.
Offline
Zdjęcia, które wybrałeś odpowiadają podziałowi, tyle że auta są nieco zmodernizowane przez właścicieli. Nie wiem, czy chcesz zbudować model odpowiadający ściśle jakiejś wersji fabrycznej, czy trochę go "podrasować"? Odnośnie metalowego spojlera z przodu, to występował on w początkowych rocznikach. W serie speciale już był plastikowy (zobacz wcześniejsze zdjęcia w tym wątku), a w wersji B jeszcze inny. Odnośnie kolorów serie speciale, to mam prospekt z rynki brytyjskiego i były tam oferowane trzy kolory: 190 metallic orange, 390 metallic green i 437 metallic blue. Natomiast niebieski metalik 447 mam na Xsie B z 1980 roku. Czyli mogło się to różnić na poszczególnych rynkach.
Wątek o budowie modelu brzmi interesująco.
Offline
Tak dla wyjaśnienia, żeby uniknąć nieporozumień: za Xsa "B" uważam wersję 1500. Na stronie niemieckiego klubu, zapodanej przez kolegę Lukaa, występuje bardziej rozbudowany podział wersji od A do M. Tam model 1500 (z parapetami) zaczyna się od wersji D. Nie spotkałem się wcześniej z takim podziałem.
Offline
Lechu napisał(a):
Tak dla wyjaśnienia, żeby uniknąć nieporozumień: za Xsa "B" uważam wersję 1500. Na stronie niemieckiego klubu, zapodanej przez kolegę Lukaa, występuje bardziej rozbudowany podział wersji od A do M. Tam model 1500 (z parapetami) zaczyna się od wersji D. Nie spotkałem się wcześniej z takim podziałem.
Niemiecki temperament , włoska solidność:) Jakoś tak:pa:
Offline
BCI Batou napisał(a):
....Chciałbym jednak wykonać model w skali....
Jestem zaciekawiony projektem ponieważ sam sklejam samochody w skali 1:24. Napisz coś więcej o tym, w jakiej skali, z jakiego materiału itp.
Offline